Wanneer heb ik recht op een schadevergoeding?
Om na te gaan welke schade er dient te worden vergoed, dient te worden gekeken naar de verhouding tussen partijen en de soort fout die gemaakt is. Partijen hadden een contractuele relatie: Bedrijf A zou een dienst leveren aan bedrijf B.
Om na te gaan welke schade er dient te worden vergoed, dient te worden gekeken naar de verhouding tussen partijen en de soort fout die gemaakt is.
De fout die gemaakt is (niet aanwezig zijn, afspraak vergeten) is een toerekenbare niet – nakoming van de overeenkomst (art. 1315 B.W.) en is dan ook een contractuele fout.
Artikel 1149 B.W. stelt in dat geval dat de schadevergoeding bestaat in het geleden verlies en de winstderving.
Als bedrijf B tijd of middelen had vrijgemaakt om de dienst te ontvangen en daar niet het verhoopte resultaat hebben behaald door de fout van bedrijf A, dan is er rechtstreekse schade die in causaal verband staat met de contractuele fout en zal die moeten worden vergoed. Of het bedrag dat men eist klopt met de werkelijkheid is een feitenkwestie en zal door bedrijf A moeten worden nagekeken.
De tegenpartij staat in deze situatie in zijn recht. Naar de rechtbank gaan zal allicht nadelig en kostelijk uitdraaien voor bedrijf A. Bedrijf A kan wel steeds verantwoording/bewijsstukken voor de genoemde nevenschade en daar proberen een commerciële oplossing voor te vinden.