Betalingstermijn in B2B-relaties ingekort tot maximaal 60 dagen

0 Comments

Betalingstermijn in B2B-relaties ingekort tot maximaal 60 dagen

Vanaf 1 februari 2022 wordt de betalingstermijn in B2B-relaties ingekort tot maximaal 60 kalenderdagen.

Steeds meer bedrijven ondervinden moeilijkheden door het betalingsgedrag van hun professionele klanten. Door deze verkorte betalingstermijn worden deze ondernemingen beter beschermd en worden liquiditeitsproblemen tegengegaan.

Ook contractueel zal niet langer van deze maximumtermijn afgeweken kunnen worden. Doet men dit wel, dan zal het contractueel beding dat voorziet in een langere betalingstermijn voor niet geschreven worden gehouden, waardoor de wettelijke betalingstermijn van 30 kalenderdagen toepassing vindt.

De wet komt ook tegemoet aan de praktijk waarbij ondernemingen soms misbruik maken van de controle- en verificatieperiode om betalingen op de lange baan te schuiven.

Vanaf 1 februari 2022 kunnen bedrijven niet langer overeenkomen dat de betalingstermijn pas ingaat na controle van de conformiteit van de goederen of diensten door de klant. De termijn voor aanvaarding of controle dient voortaan inbegrepen te zijn in de maximale betalingstermijn, waardoor deze steeds beperkt blijft tot een maximum van 60 kalenderdagen.

De betalingstermijn zal altijd beginnen lopen vanaf ontvangst van de factuur. Enige andersluidende contractuele afspraken zijn niet langer toegestaan.

Eens de betalingstermijn overschreden is, wordt het nog openstaande bedrag van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met interest, dit naast de bij wet voorziene forfaitaire vergoeding van 40 EUR voor de invorderingskosten van de schuldeiser.

Op tijd betalen, is bij deze alvast de boodschap.

 

0

About Veronique

    You May Also Like

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *